Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


'Opel Calibra  kapásból világrekord'

 Akárki akármit mond kevés (főleg európai, német) kupé sikerült ilyen jól és haladta meg saját korát, mint a Calibra. 1990-ben 41,000 DM körüli ár (2,0i - 16V modell került ennyibe, 150LE) magamögé utasította a versenytársakat, tette mindezt úgy, hogy a karosszéria tervezése és design-ja formabontó volt. Az első nagy szériában gyártott autó volt 0,26-os alaki tényezővel, a karosszéria vonalába olvadó, lekerekített lökhárítókkal és ellipszoidos fényszóró rendszerrel.

 7 év alatt 238.647 db Opel Calibra-t gyártottak le, ebből ~23.520 db valamilyen speciális kiadás volt.


1989

A Frankfurti Autókiállításon az Opel egy új kupét mutatott be. Akik akkor megpillanthatták, egy eddig sosem tapasztalt érzésről számoltak be. Egy autóról, melyben az elegancia, a sportosság és a böséges hely kovácsolódott össze. Mindezek és a modern technológia vált valósággá elérhetö áron.
Egy új név született ... Calibra.
 
1990

Az áramvonalas autók az igazán látványosak. Azonban a sportautók majdnem mindig túl mély építésüek, kicsik, két személyesek és kevés hely van a csomagtartóban. A Calibra más. Bár a coupé karcsú, mégis elég helyet kínál négy felnőtt számára és a 300 literes csomagtér is remekül pakolható. A Calibra sikerének kulcsa a "fun + function" tényező, melyben a sportos jegyek a praktikus használhatósággal egyesültek. Ez volt az oka, hogy a gyártás elsö évében 29 431 darab Calibra talált gazdára! Ekkor két féle motorral volt rendelhetö az autó. A 2 literes, 8 szelepes változat 115 lóeröt teljesitett, míg az ugyancsak 2 literes, de 16 szelepes változata 150 lóerös teljesitménnyel rendelkezett.
 
1991

A Calibra várakozáson felüli felemelkedése. Az autó iránti kereslet meghaladta az Opel gyártási kapacitását. Az 1991-es évben született meg a gyártási rekord, ekkor 67 443 darab Calibra gördült le a gyártósorokról. Az Opel mérnökei a siker ünneplése helyett az autó további fejlesztésén dolgoztak. A cég szándéka egyértelmü : a Calibra legyen az Opel eröt megtestesítö szimbóluma. Elkészült a Calibra Turbo, melynek 4 hengeres, feltöltös motorja 204 lóeröt teljesített, amit 6 fokozatú sebességváltón és összkerékhajtáson keresztül adott le. A 245 km/ó végsebességgel rendelkezö coupéval az Opel olyan piaci szegmenst célozhatott meg, mely eddig csak olyan egzotikus sportautók számára volt elérhetö, mint a Ferrari és a Lambourghini.
 
1993

A Calibra klasszikus külseje sok embert megérintett. Részükre készítették el az Opel tervezöi a "Color Edition" nevü különleges változatot, ahol szokatlan színekben vált elérhetövé a coupé.
A belsö tér is áttervezésre került új és felfrissült megjelenéssel és luxus minöségü börborítással. Emellett új alumínium felniket kapott a Calibra.
 
1994

A gyártás 5. évében bövült a Calibra család. Az Opel elsö V6-os motorja a coupéban debütált. A nyomatékos 2.5 literes, V6-os motor a maga 170 lóerös ragyogó teljesítményével 7.8 másodperc alatt gyorsította a Calibrát álló helyzetböl 100 km/ó sebességre. A hathengeres eröforrással egyidöben jelent meg a 2 literes, 16 szelepes motor alapjaira épült alacsonyabb környezetszennyezésü, 136 lóerös változat is, mely a 150 lóerös 16 szelepes eröforrást váltotta le.
Amíg a versenytársak a Calibrához hasonló megoldások készítésével foglalkoztak az egyre jobban telítödö piacon, az Opel egy új, bámulatos coupéval folytatta a térhódítást. Megszületett a Calibra kisöccse, a Tigra. Bemutatására 1994. októberében került sor, az Opel vásárlók lelkes fogadtatásával. A gyártás elsö évében több, mint 68 000 Tigra talált gazdára.
 
1996

A közelgö visszavonulás tényével dacolva a Calibra újra bizonyította erejét azzal, hogy bajnok lett. Az új 500 lóerös, 4x4 hajtású V6-os motor kilenc gyözelmet hozott a Német Túraautó Bajnkoságban (DTM). A szezon végén Manuel Reuter egyéni, az Opel pedig csapat győzelemmel zárt. Ennek a teljesítménynek állítanak emléket a sportigazgató nevével fémjelzett "Keke Rosberg Edition" és "Cliff Edition" sorszámozott kiadású Calibrák. Van ennél szebb módja a búcsúzásnak ?
 
1997

Még a legszebb és legsikeresebb autók gyártása is egyszer befejezödik. A Calibra számára 1997-ben jött el ez a pillanat. Még legördültek a "Last Edition" búcsú sorozat utolsó példányai a gyártósorokról, majd a Calibra pályafutása véget ért. Népszerüségét mi sem bizonyítja jobban, mint a 238 647 gyártott darabszám és a tény, hogy 1991-ben az Opel extra gyártást kellett beindítson Finnországban, hogy a hatalmas keresletet kielégítse. Már az 1997. nyarán befejezett gyártás elött mindenki számára egyértelmü volt, hogy Erhard Schnell tervezö elegáns coupéja klasszikussá vált ...

 

 

 Már a tervezéskor is ügyeltek a részletekre. Az akkori tervezőgárda komolyan vette az oly sokat hangoztatott jelszavakat, mint például innováció. A nagysikerű Manta után is maradandót akartak alkotni. Calibra tervezéséhez az akkor haladó technológiának számító számítógépes  tervezést (CAD) hívták segítségül (csak így lehetett elkészíteni például az ellipszoidos fényszóró lencséket. Rengeteg szélcsatorna teszt, meghozta a kívánt eredményeket és mégsem ment a design rovására, sőt. Igazi kupé jellegzetességek, mint a keret nélküli ajtók sem maradhattak ki a tervekből.
 

 Az Opel (General Motors - GM) 1989-ben mutatta be a közönségnek a Manta utódját. A Calibra a Vectra alvázára épült és annak műszerfalát, futóművét is megkapta (ahogy korábban a Manta is az Ascona-áét). Először 1990-ben lehetett Calibra-át venni. Az alap modellt 1998cc-s, felülvezérelt, egy vezérműtengelyes (Bosch motronic befecskendező rendszerrel ellátott) 8 szelepes motor hajtotta az első kerekeken át - ára kb. 33.900 DM volt. Aki nem elégedett meg a 8v 115 lóerős teljesítményével (203 km/h óra végsebesség és 10 mp  0-100-ra) az már ekkor megvehette a két vezérműtengelyes, 16 szelepes változatot 150LE-vel. 233 km/h elérésére képes és 100-ra gyorsuláshoz is kb. 2 másodperccel kevesebb idő elég ennek a változatnak. Széria tartozék volt az ABS és a napfénytető. Az 5 sebességes kézi váltó mellé a 115LE-s modellhez automata-váltó is szerepelt az árlistákon. Mindkét motorváltozathoz rendelhető volt összkerék-hajtás is (4x4).
  1991-ben az extrák listája is bővült. 16V-khez már 15"-os alufelnik és fedélzeti "számítógép" is rendelhető. Ez idő tájt jelentette be a GM, hogy válaszol a konkurencia kihívására és szériában kezdi el gyártani a Calibra 16V turbófeltöltővel ellátott változatát, mely csak 6 sebességes kézi váltóval és 4x4-gyel, 16" alufelnivel kapható majd. 204LE, 245 km/h végsebesség, 6,8 mp  a százas-sprint. Ebben a modellben széria felszerelés a bőrbelső és a fűthető első-ülések. 1992-től kapható.
 1993-94 fordulója hozott újabb változást a modell történetében. Megjelent a 170LE-s 2.5 - 24 szelepes, 6 hengeres "V" motorral szerelt változat. Korának leghalkabb V6-osa volt. 1994 év végén gyártott autók számos változáson estek át. Legszembetűnőbb, hogy az Opel embléma bekerült a hűtőrácsba és a feliratokat is krómozottra cserélték. Nyugdíjazták a "régi" 16V motort és a helyébe a 136LE-s EcoTec motor lépett. Korszerűsítettek az alvázvédelmen és a hangszigetelésen. Új alufelnik,  kárpitok rendelhetők és a középkonzolba olajnyomás- és feszültség-mérő került. Változtak a műszeregység számlapok is. 1997-ben leálltak a gyártásával. Összesen 238,647 db  Calibra talált gazdára. Utoljára néhány speciális széria került piacra mint például a Last Edition.

 Ez persze közel sem a teljes modelltörténet, hisz rengeteg apró változtatáson esett át a széria a hét év során. És persze ne feledkezzünk meg a GM másik "Opel márkáiról" sem, ahol úgyszintén különböző extrákkal és kiadásokkal színesítették a palettát (jobb kormányos szériák: Vauxhall Calibra Angliában és a Holden Calibra Ausztráliában).

 1993-ban vett részt először DTM versenyen. '94-re már 3db összkerék-hajtású V6-os állt rajthoz, többek közt a korábbi Forma 1-es világbajnok, Keke Rosberg vezetésével. 1995-ben már hat verseny-Calibrából állt az Opel-DTM-Team. A DTM-et felváltó Nemzetközi Túrakocsi Bajnokság (ITC) futamain, 1996-ban, siker koronázta a Calibra következetes továbbfejlesztését: Manuel Reuter lett az egyéni-, az Opel a márkabajnok.

 

 Sokunkban felmerült a kérdés: - Lesz új Calibra (most,hogy már leállították az Astra Coupé gyártását is)? Nos, ez egy igen jó kérdés. Kósza hírek vannak, de hogy mi lesz azt talán még maga a GM sem döntötte el. A kupégyártás mindig is kockázatos volt. Kényes a vásárlói réteg, veszélyes konkurencia... Csak úgy tudna a GM az Európában is sikeres kupékat gyártani, ha az olcsó, gyors, gazdaságos és szép is lenne. Ezek persze nagyjából minden piacra igazak. Csakhogy az EU-ban nem lehet eladni egy Omega alvázas Pontiac GTO-t (2001-től Holden Monaro Ausztráliában és 2004 májusától Vauxhall Monaro Angliában) 5.7literes V8-as motorral - emissziós normákra, fogyasztásra érzékeny piac miatt. Kár, mert ez egy szép, erős és hátsókerék hajtású igazi kupé...
 Mostanában voltak hírek, hogy a Saturn elsőkerekes ION kupéja (jobbra) lesz az "új Opel" kupé 2005 táján... nem tudom.

 Addig is maradjunk abban, hogy lehet nézegetni a "klasszikus" vonalakat amikből annak idején a Calibra született. Hátha újra megihletnek valakit - a fenti rajzot egy fiatal német tervező készítette 2003-ban, a kép címe: "Calibra B" lett...